Verksamhetsutveckling

Framgångsrik verksamhetsutveckling är att nå uppsatta mål. Vi erbjuder stöd längs hela resan. Vi bidrar med mentorskap, kunskap, erfarenheter och nya perspektiv. Och om så behövs; helt nya lösningar för att er verksamhet ska nå dit ni vill.

  • Förändringsledning

    Förändring + Ledarskap = Förändringsledning Vi guidar genom förändring och delar med oss av vår kunskap om människor och gruppers utveckling i relation till förändringen.

  • Tjänsteutveckling

    En grund för tjänsteutveckling är kunskap om kundresan. Vi kartlägger värdeströmmar och kundresor för att därifrån utveckla erbjudanden och verksamhet i rätt riktning

  • Vintergatan

    Ett av våra vassaste verktyg för att kartlägga, navigera i och utveckla en verksamhet och därmed accelerera utveckling. Vintergatan skapar översikt och insikt, bättre beslutsunderlag och i förlängningen ökat kundvärde.

FAQ verksamhetsutveckling

  • Skaffa en kumpan Det bästa är om man är två verksamhetsutvecklare som kan sporra varandra. Vi kan se det i utbildningen Certifierad verksamhetsutvecklare att de som går två från samma verksamhet har betydligt mindre risk att falla tillbaka i gamla invanda arbetssätt. Om du är den ende i organisationen som går utbildningen så är det viktigt att du har en eller flera personer i din organisation som kan stötta dig både under och efter utbildningen. Det bidrar till att du verkligen får jobba med de nya metoder och verktyg som du lärt dig.  
  • Utbildningarna har många gemensamma nämnare, men i grova drag fokuserar verksamhetsarkitektutbildningen mer på förmågemodellering och informationsarkitektur, medan utbildningen Certifierad verksamhetsutvecklare ägnar mer tid åt förändringsledning och tjänsteutveckling.
  • En verksamhetsutvecklare arbetar med att förbättra organisationens processer, värdeflöden och systemstöd.  Därigenom bidrar verksamhetsutvecklaren till ett ständigt förbättrande och lärande för hela organisationen. Kunden står alltid i fokus för dig som är verksamhetsutvecklare. Verksamhetsutvecklaren stöttar verksamheten med beskrivningar av kundupplevelser, processer och förmågor för att kunna utveckla förmågor och arbetsprocesser till att tillföra mesta möjliga nytta för mottagaren. Du ser hur verksamheten fungerar i detalj men har även förmågan att se helheten; hur olika verksamhetsområden samverkar – eller motverkar varandra. Du analyserar konsekvenser av förbättringsförslag samt att tar fram detaljerade beskrivningar i syfte att hitta förenklingar, effektiviseringar och andra förbättringar för att nå ett önskat framtida läge. I rollen ingår också att leda förändringar. Som förändringsledare stöttar du individer och grupper att införa olika initiativ på ett motiverat och strukturerat sätt. Du ökar förståelse och minskar förändringsmotstånd mot effektiviseringar och andra förbättringar.

Exempel på hur vi hjälper våra kunder